Google Shopping

FairEtail @ your service voor optimalisatie Google Shopping Ads by CSS

CSS is de afkorting voor Google Shopping Comparison Services. Die diensten doen precies wat ze zeggen: ze maken een prijsvergelijking mogelijk tussen verschillende webshops. Het is het antwoord van Google op een Europese juridische terechtwijzing. FairEtail is één van de eerste Digital Performance Marketing Agencies met een CSS-dienstenaanbod. De aankoop van Google Shopping Ads via FairEtail levert een flink aantal bijkomende voordelen op.

CSS-enabled

FairEtail mag zichzelf een CSS-enabled agency noemen. Dat betekent dat we door Google gefaciliteerd worden om Shopping Ads en Comparison Services voor onze klanten te optimaliseren. In essentie is een CSS eenvoudigweg een vergelijkingssite die de prijzen van verschillende webshops verzamelt. Het doel is vooral een duidelijk overzicht aan de bezoekers te bieden en hen vervolgens naar de juiste shop door te sturen. Een CSS helpt zijn klanten de juiste strategie en positionering te vinden tussen andere Europese aanbieders. Google zelf legt het zo uit:

Historiek

Het Google CSS-dienstenpakket ontstond na een uitspraak van de Europese Commissie die Google veroordeelde voor machtsmisbruik van de eigen Google Shopping Ads. Een recordboete van 2,4 miljard euro en de verplichting om andere vergelijkingssites toe te laten tot haar zoekresultaten later, schept voor adverteerders nieuwe mogelijkheden om zich als kwalitatieve en betrouwbare webshop online te profileren. Die profilering en zichtbaarheid performant neerzetten en beheren is wat FairEtail voor u kan doen.

Waarom in zee met ons?

Om er voor te zorgen dat voldoende prijsvergelijkers zouden deelnemen aan het partnerprogramma, introduceerde Google Merchand SpendMatch. Adverteerders die via een CSS adverteren krijgen via SpendMatch elke maand een deel van de advertentie-uitgaven teruggestort als een tegoed binnen de Google Ads Account.

Bovendien verplicht Europa Google om een verplichte winstmarge op Shopping ads op te nemen.  Die ligt mogelijk tussen de 15 en 20% bovenop de biedingen. Een CSS is echter niet verplicht om dezelfde marge te hanteren. Dezelfde euro kan dus op een veel efficiëntere manier worden ingezet. Omgerekend kan dat neerkomen op een korting van 20% op de Cost per Click (CPC).

Dat maakt de inschakeling van een apart CSS voor adverteerders absoluut interessant. Het kortingssysteem is een groot succes en wordt voortdurend bijgestuurd. Uw CSS-partner kent de laatste ontwikkelingen en is de expert die op elke moment voor de hoogste return kan zorgen.

Korting? Check!

Er zijn twee manieren om de korting te genieten.

Je wil met je bestaande campagnes de CSS-voordelen opnemen:
Je Google Merchant Center account (MCA) wordt gekoppeld of geassocieerd met het MCA van de CSS.
Bij een koppeling heeft de CSS toegang tot je MCA, kan je productfeed zien en het aantal klikken via het MCA tijdens de jongste 30 dagen. Kies je voor een associatie, dan wordt niets van je data of accounts met de CSS gedeeld.

Een CSS heeft geen toegang nodig tot je Google Ads of Google Analytics accounts, tenzij de partner je ook ondersteunt bij optimalisatie van je campagnes. Dan is het van belang dat de CSS een opt-in bij Google heeft om advertenties ook op andere plekken dan de zoekresultaten – bijvoorbeeld de Google Shopping tab – te kunnen weergeven.  Is die er niet, dan worden je advertenties niet meer overal getoond.

Je wil met nieuwe campagnes de CSS-voordelen opnemen:
De aanmaak van een nieuwe Google Merchant Center,  gekoppeld aan je nieuwe campagnes, is hier aan de orde. De complexiteit ligt hoger dan bij het vorige scenario, maar laat toe dat Google Shopping en de CSS-campagnes naast elkaar draaien. Dat laat uitstekende evaluaties van de performantie toe.

Strategie op maat

Onze experts bekijken met jou de beste aankoop-strategieën.

Wil je meer volume met je beschikbare budget?
We zetten samen een plan uit. Deze strategie is de beste optie als je wat ruimte hebt in je ROI en op zoek bent naar groei binnen je campagne.

Wil je kosten besparen zonder in te boeten aan resultaat?
We gaan met jou aan de slag. Deze strategie is vooral voor adverteerders die een stabiel volume willen behouden aan een lagere kostprijs.

Wil je meer weten? Onze experts staan tot uw dienst!