Sinds 18 mei zijn er veranderingen doorgevoerd in de Facebook targeting opties die gebruikt kunnen worden bij pagina posts. De reden hiervoor is dat Facebook mogelijk misbruik wil voorkomen. De update wordt voor alle pagina’s uitgevoerd en is al van toepassing op de meeste Belgische pagina’s. Hieronder geven we alvast een overzicht van de verandering en van de alternatieven.

Minder Facebook targeting opties

Door de wijzigingen zijn er minder opties bij het instellen van een doelpubliek voor je organische posts. Het is niet meer mogelijk om posts te maken in het Nederlands en in het Frans en die posts te targeten op hun respectievelijke taal. Posts kunnen ook niet meer getarget worden op basis van geslacht.

Daarnaast zijn de leeftijdsbeperkingen enkel toepasbaar via vooraf ingestelde leeftijdscategorieën. Zo heb je categorieën van 15+ tot 25+. Last but not least zullen locatiebeperkingen enkel beschikbaar zijn als include/insluiting en niet meer als exclude/uitsluiting. Als beheerder van een pagina kan je dus targeten op personen in locatie ‘X’, maar het is niet meer mogelijk om je post niet te laten zien aan personen in locatie ‘X’.

Oplossingen voor de nieuwe Facebook targeting opties

In de blogpost van VLCM.be worden verschillende alternatieven aangereikt om organische posts zo goed mogelijk te targeten. Onze voorkeur gaat uit naar optie 1: News Feed Targeting. Hiermee beperk je het aantal personen dat de post in hun nieuwsfeed te zien krijgt. Een persoon zal de post enkel zien in zijn/haar taal, maar wanneer hij naar je Facebook pagina gaat dan ziet hij eveneens posts in andere talen.

Social advertising

Deze veranderingen zijn enkel van toepassing op organische posts. Gericht targetten kan nog steeds via advertenties op Facebook.