Omdat we steeds vaker de vraag krijgen of we ook aan Pinterest advertising doen, besloten we om een kort overzicht te maken van de huidige mogelijkheden. Helaas is het vandaag niet mogelijk om Pinterest Ads te gebruiken in België. Landen waarin dat wel het geval is, zijn Australië, Canada, Ierland, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Ondanks de vele Pinterest vestigingen in Europa (Frankrijk, Duitsland, Nederland,…) is het momenteel enkel mogelijk om in het Verenigd Koninkrijk te adverteren. Uit een studie van “We are social” en “Hootsuite” in 2018 blijkt nochtans dat Pinterest in België meer actieve gebruikers telt dan LinkedIn of Twitter, die advertenties al een tijd lang ondersteunen.

Pinterest key figures

Door de afwezigheid van een vestiging in België zijn nationale cijfergegevens zoals demographics moeilijk terug te vinden. Voor onze noorderburen is er gelukkig wel meer informatie beschikbaar. Daar is het aantal Pinterest gebruikers tussen 2013 en 2017 gestegen van 530.000 naar 2.400.000. In lijn met wat je misschien zou verwachten zijn het vooral de 20-39 jarigen (25%) die Pinterest gebruiken.

Meer globale statistieken tonen aan dat er wereldwijd maandelijks 175.000.000 actieve gebruikers zijn waarvan er 2.000.000 dagelijks shopping pins gebruiken. Vrouwen zorgen voor het grootste gedeelte van de gebruikers (81%) maar daar lijkt verandering in te komen. Uit de laatste cijfers blijkt dat 40% van de nieuwe gebruikers mannen zijn. Uit die statistieken blijkt dat Pinterest een sterke impact heeft op de koopbeslissing: 87% van de gebruikers heeft al een product gekocht dankzij Pinterest.

Promoted pins

Waaraan mogen we ons verwachten wanneer Pinterest advertising toch naar België komt? Advertenties op Pinterest worden Promoted pins genoemd en worden beheerd via een klassieke ad account interface. Momenteel onderscheidt Pinterest de volgende campagnedoelen: awareness, engagement, traffic, app-install & video awareness. Hieronder delen we alvast enkele interessante targeting opties.

Pinterest targeting

Promoted pins kunnen in zowel de standaard feed als de zoekresultaten vertoond worden. Net zoals bij Facebook advertising kan er retargeting toegevoegd worden op basis van eigen website bezoekers. Daarnaast kan er ook een klantenlijst opgeladen worden en kunnen er een ‘actalike’ audiences gemaakt worden die vergelijkbaar zijn met de Facebook look-a-like audiences.

Op basis van meer dan 6.000 interesses kan de doelgroep verder verfijnd worden. Interessant is dat er net zoals bij Google AdWords ook getarget kan worden op de zoekwoorden die gebruikers ingeven in de Pinterest zoekfunctie. De advertising interface voorziet daarvoor een lijst met zoekwoorden, gerelateerde zoekopdrachten en bijhorende maandelijkse zoekvolumes.

Ten slotte zijn ook de klassieke targeting opties zoals locatie, taal, device en geslacht beschikbaar. Een minpunt is wel dat de locatie optie momenteel enkel toelaat om op grote steden te targeten.

Promoted pin targeting

Pinterest advertising in België?

Er is helaas nog geen datum gecommuniceerd waarop meer landen toegang zullen krijgen tot het advertentieplatform van Pinterest. We volgen het in elk geval op de voet op en gaan meteen aan de slag van zodra de optie om in België te adverteren beschikbaar is.

Wil jij op de hoogte gehouden worden van Pinterest advertising of Social advertising in het algemeen? Stuur gerust een mailtje naar social@fairetail.be en wij houden jullie op de hoogte van alle nieuwtjes!