Wat je moet weten over mobile first indexing

In het eerste kwartaal van 2018 begon Google met de rollout van het lang aangekondigde mobile first indexing. Initieel communiceerde de zoekrobot dat enkel sites die de best practices voor mobile indexing volgden in de eerste fase aan bod zouden komen. Websites waarvoor mobile first indexing geactiveerd werd, kregen kort na de transformatie een melding in Google Search Console. Omdat gaandeweg duidelijk werd dat het begrip mobile first indexing nog niet helemaal duidelijk is, volgde een nieuwe update van Google.

Mobile first indexing Google

URL’s en mobile first indexing

Websites die gebruik maken van verschillende URL’s voor mobile en desktop zullen in Google voor mobiele bezoekers de mobiele URL tonen en voor de desktop bezoekers de desktop URL. Belangrijk om weten is dat Google wel altijd de mobiele URL zal gebruiken om te indexeren, ook voor desktop bezoekers. Sites zonder verschillende mobile en desktop URL ‘s zullen geen verschil merken.

Op zich zal er niet veel wijzigen aan het aantal pagina’s dat per dag gecrawld wordt door Google Bot. Wat wel zal wijzigen is de verhouding tussen het aantal URL’s dat gecrawld wordt voor mobiele apparaten ten opzichte van de URL’s voor desktop apparaten. Een korte piek in het aantal gecrawlde URL’s kan optreden naar aanleiding van het opnieuw indexeren van een website. Via Google Search Console kan dit opgevolgd worden.

Cache probleem bij mobile first indexing

Op dit moment is er nog een bug in Google Cache vanaf het moment dat de website geactiveerd wordt voor mobile first indexing. De cache pagina’s van die website tonen soms 404 of lege pagina’s. Wat belangrijk is om weten is dat er absoluut geen impact is op de indexering en ranking!
Google Mobile first

Mobile user experience en mobile friendliness

Een van de andere topics waar de laatste tijd veel verwarring rond was, is het gebruik van zogenaamde hamburger menu’s. Ook topics zoals mobile friendliness, responsive layout,… waren vaak het onderwerp van discussie. Hamburger menu’s zorgen niet voor problemen wat mobile first indexing betreft en ook mobile friendliness is een best practice maar geen vereiste.

Mobile first indexing zorgt niet voor een extra boost in de ranking van SEO keywords. Dit in tegenstelling tot een doorgedreven optimalisatie voor mobile friendliness, dat wel is opgenomen in het Google algoritme en dus beloond zal worden met betere prestaties van een website.

Conclusie

In een online landschap waar steeds meer en meer bezoekers vanop mobiele apparaten websites bezoeken is het stilaan een verplichting om ook uw website aan te passen aan de noden van die bezoekers. Dat wil zeggen dat u moet inzetten op enerzijds de snelheid van uw website op mobiele apparaten en anderzijds op mobielvriendelijkheid. Onder mobielvriendelijkheid verstaan we zaken zoals het aanpassen van de navigatie, klikelementen die niet te dicht bij elkaar staan, responsive web design dat zich aanpast aan het apparaat van de gebruiker,…

Mobile first indexing heeft geen directe impact op de SEO ranking, maar het speelt in op de veranderingen van de manier waarop mensen websites raadplegen en het zet webmasters aan om hun websites te updaten voor consumptie op mobiele apparaten.

Heb je nog vragen over mobile first indexing of wil je weten of je website klaar is voor mobile first indexing? Geef ons dan zeker een seintje en we kijken het graag voor je na!