Na 18 jaar online advertising neemt Google afscheid van de merken AdWords en DoubleClick. Het doet dit naar eigen zeggen om verwarring bij klanten te voorkomen. Vanaf nu doen de namen Google Ads en Google Marketing Platform hun intrede.

In een periode van 18 jaar is het online marketing landschap behoorlijk geëvolueerd. We denken bijvoorbeeld aan de opkomst van mobile advertising waarbij mobiele apparaten vandaag de dag veel belangrijker zijn geworden in een online marketing strategie.

Ook de manier waarop wij op internet en in zoekrobots informatie opzoeken is in deze periode fel geëvolueerd. Daar waar vroeger bijna enkel rekening gehouden werd met Google Search, bestaat een hedendaagse marketingstrategie nu uit het inschatten van de hele customer journey waarbij mensen vaak doorheen verschillende see, think, do fases op verschillende media informatie vergaren.

Google is daarbij ook geëvolueerd van een partij die marketeers verbond met mensen die aanwezig waren op de search engine results pages naar een partij die marketeers inzicht geeft in heel de customer journey en de mogelijkheid geeft om daar volop op in te zetten om maximaal rendement te behalen. Maar wat wijzigt er nu concreet?

Google Adwords wordt voortaan Google Ads

Google Ads staat voor de hele waaier van advertentietypes en mogelijkheden die Google vandaag de dag aanbiedt op google.com, partner sites en apps. Google wijzigt niet enkel de naam, maar voert ook enkele nieuwe zaken door. zo komt er in Google Ads een nieuw campagnetype voor small businesses, dat werkt met machine learning.

DoubleClick Digital Marketing en Google Analytics 360 versterken elkaar in het nieuwe Google Marketing Platform.

Daarnaast ontstaat het Google Marketing Platform, wat een samenvoeging is van DoubleClick Digital Marketing en de Google Analytics 360 Suite. Het idee hierachter is dat de combinatie van advertentie inzichten en Google Analytics inzichten leidt tot betere campagneresultaten. Ook nieuw als onderdeel is Display & Video 360, een combinatie van DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio en Audience Center.

DoubleClick Ad Exchange en DoubleClick for Publishers heten voortaan Google Ad Manager

Google erkent hiermee dat de manier waarop publishers hun content aanbieden en rendabel maken ook is gewijzigd door de jaren heen. Het nieuwe platform “Google Ad Manager” laat publishers toe om hun campagnes beter en efficiënter te beheren.

De nieuwe Google Ads, Google Marketing Platform en Google Ad manager worden in de loop van volgende maand verwacht.