Het vierde kwartaal luidt voor velen de voorbereidingen voor de eindejaarsperiode in. Records à la Mariah Carey breken is niet evident, toch tonen cijfers van de afgelopen jaren dat online aanwezigheid tijdens de kerstperiode belangrijker wordt dan ooit. Ga je eerstdaags van start met je online marketing planning voor het eindejaar? Hou dan rekening met deze facts & figures die we alvast voor jou hebben opgelijst.

Internet als inspiratiebron

Ondanks het stijgende aantal webshops gebeurt 80% van de aankopen nog steeds in de winkel. De invloed die online kanalen uitoefenen op offline aankopen blijft wel jaarlijks stijgen. Naar schatting werden 58% van de offline aankopen in 2017 beïnvloed door digitale kanalen. Zo is er een stijging van 85% in het aantal “where to buy”-zoekopdrachten in de laatste 2 jaar. Niet alleen voor de locatie levert het internet inspiratie, ook het aantal “what to buy”- zoekopdrachten steeg met 50%.

Fun fact: 15% van de zoekopdrachten in Google zijn nieuw, wat wil zeggen dat niemand ze daarvoor ooit heeft ingegeven.

De zoektocht naar inspiratie is vaak een eerste stap richting aankoop. Het is cruciaal voor retailers om daarop in te spelen. 66% van de online shoppers geeft immers aan dat ze switchen van retailer in ruil voor betere informatie. Personalisatie speelt een belangrijke rol. Maak het de zoeker met een sterke navigatiestructuur ook gemakkelijk om het geschikte cadeau te vinden.

Neuhaus speciale gelegenheden
Voorbeeld van neuhaus.be

Toenemend belang van leveringsvoorwaarden

In tegenstelling tot andere landen zijn Belgen zeer last-minute met hun kerstinkopen. Waar wij vaak pas in de 2de helft van december op zoek gaan naar kerstcadeau’s, probeert 40% van de Nederlanders zijn cadeau’s al in november in huis te hebben. Het aantal zoekopdrachten voor “same day delivery” is in de laatste 2 jaar dan ook met 120% toegenomen. Ook het aantal “free delivery & return” zoekopdrachten is verdubbeld.

Marketing insight: Tijdens de feestdagen zijn shoppers meer dan ooit trouw aan het cadeau dat ze willen kopen. Als ze daarvoor van retailer moeten veranderen dan zullen ze dat ook effectief doen.

Grote retailers hebben dus goede redenen om ervoor te zorgen dat de leveringsvoorwaarden duidelijk zichtbaar zijn. Krëfel zet hier zelfs in advertenties volop op in. De headline prijst het product aan, terwijl de description dient om de gunstige leveringsvoorwaarden te onderstrepen.

Krëfel - Smartphones zoekopdrachtMobiel zoekgedrag tijdens de feestdagen

Dat mensen steeds vaker hun smartphone gebruiken om het internet te raadplegen, is al langer bekend. Dat is tijdens de feestdagen niet anders: in de aanloop naar Kerstmis zijn er meer mobiele dan desktop zoekopdrachten. Het piekmoment bevindt zich op Kerstavond, dan gebeurt 64% van de zoekopdrachten via een mobiel toestel. Vooral het aantal “near me”- zoekopdrachten nemen mobiel in sneltempo toe. Belangrijk om weten is dat 3 op 4 mensen die een “near me”-zoekopdracht uitvoeren binnen de 24 uur een van de resultaten bezoeken.

Het weekend voor Kerstmis

Voor je de bovenstaande learnings gebruikt om je online marketingplannen voor het eindejaar op te stellen of bij te schaven, is het belangrijk om Kerstmis 2018 even nader te bekijken. Kerstmis valt dit jaar op een dinsdag. Dat wil zeggen dat een groot deel van de last-minute shoppers tijdens het weekend op zoek zal gaan naar zijn cadeau’s. Het is dus van cruciaal belang om te communiceren dat jij ervoor kan zorgen dat jouw pakjes tijdig onder de boom zullen belanden.

Trakteer jezelf tijdens de kerstperiode

Samen met onze klanten zijn we volop bezig om hun kerstcampagnes te finaliseren. Kan je nog ondersteuning gebruiken of ben je op zoek naar een second opinion voor jouw marketing aanpak? Neem contact op en ga, na al het harde werk, samen met ons feestend het eindejaar in.