Het belang van goede (Google) Analytics

U bent hier

Het belang van goede (Google) Analytics

Meten is weten en dat geldt ook voor het optimaliseren van je website en de campagnes die je doet. Met Analytics kan je informatie en inzichten genereren uit gegevens die je bezoekers “achterlaten” op je website. Om dat goed te doen maak je gebruik van methoden en softwaretools. Maar wat maakt een goede inzet van data-analyse mogelijk?
 

Begin met een Meetplan

Idealiter, begin je met een meetplan. Het meetplan is feitelijk de blauwdruk voor je analytics. In het meetplan stel je de doelstellingen van je website of campagne vast en naar welke KPI’s  deze vertaald kunnen worden. Dat kan gaan van de verkoop van producten, tot het downloaden van een document, een regsitratie van een account, of verkeer op een bepaalde pagina.

 

Breng de customer journey in kaart

Het in kaart brengen van de customer journey helpt je om je meetpunten vast te stellen op basis van je gekozen KPI’s. Je bepaalt eerst wat een klant moet doen om een aankoop te realiseren. Je brengt vervolgens in kaart hoe een koper met je in aanraking komt en welke contactpunten of interactiemomenten (touch points) op de website ervoor zorgen dat hij of zij een klant wordt. Deze contactpunten of interactiemomenten vormen de basis van wat je wilt meten.

 

Bepaal je Macroconversies en Microconversies

Het uiteindelijke doel van je website is om verkopen te realiseren. Dit zijn je macro conversies. Echter, de weg ernaartoe en de tussenstops die een klant maakt, zijn vaak bepalend om die verkoop ook te krijgen. Volgens Google is een microconversie daarentegen, een voltooide activiteit (e.g. aanmelding voor een e-mail nieuwsbrief, download van een brochure) met de intentie om uiteindelijk iets af te nemen. Microconversies zijn feitelijk indicatoren die de interesse van de bezoeker vastleggen.

 

Gebruik Google Analytics

Google Analytics is een van de belangrijkste tools dat beschikbaar is om je meetplan te implementeren. Het is een bron van informatie om het gedrag van de bezoekers van je website beter te begrijpen. Google Analytics geeft weer waar de bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op de website surfen en welke acties ze uitvoeren. Je krijgt inzicht in het (klik)gedrag van bezoekers op jouw pagina’s.

 

Op basis van de inzichten kan je ook bepalen welke kanalen zich het best lenen tot het bereiken van een bepaalde doelgroep of welke content je best voor die doelgroep schrijft. Je wil immers van je bezoekers zo snel mogelijk om zetten tot effectieve klanten.

 

Koppeling met Google Adwords en andere kanalen.

Google Analytics kun je daarnaast koppelen met Google Adwords, het advertentieprogramma van Google, maar ook met andere kanalen. Hierdoor krijg je meer grip op elke campagne en zoekwoord. Deze koppeling is vooral van belang als je jouw campagnes wilt optimaliseren voor betere resultaten.

 

Google Tag Manager

De microconversies kun je ook heel goed instellen via Google Tag Manager. Dit is een soort container waarin je meerdere tracking codes in kunt zetten waardoor je slechts eenmaal een code op je website hoeft te implementeren. Daarnaast kan je de Google Tag Manager ook gebruiken voor Google Analytics, Google Adwords Conversie trackingen, Google Display Netwerk Remarketing.  Daarnaast is het een goed instrument voor social media tracking (e.g. Facebook Remarketing, Twitter Universal Website Tagen LinkedIn tracking).

 

 

Advies of ondersteuning bij het optimaal implementeren van Analytics?

Contacteer dan zeker het team van FairEtail.

Posted by Fairetail