Blog Content Rules?!

U bent hier

Blog Content Rules?!

Op dinsdag, 16/05/2017, vond in Antwerpen het Congres ‘Content Rules?!’ plaats. Het eerste congres in Vlaanderen dat specifiek focuste op contentmarketing, native advertising & branded content. Zeer boeiende onderwerpen allemaal, en dus stuurde FairEtail 2 afgezanten naar de AP Hogeschool in Antwerpen.

Maar wat hield dit congres nu in?
Wel, er werden 10-tallen lezingen, workshops en casestudies georganiseerd, welke meerdere inzichten gaven op content marketing stratgieën. Zo kunnen we bij FairEtail klanten nog beter helpen met alles wat met content marketing te maken heeft.

In deze blog gaan we nu verder met de belangrijkste learnings en insights op dit vakgebied.

De bekende keynote speaker en oprichter van het Content Marketing Institute, Joe Pulizzi, opende de dag. Learnings die we van hem meekregen waren het touchpoint dat je moet bereiken tussen je bedrijf en de consument. Vele bedrijven slaan namelijk de bal mis door te focussen op hun eigen merk of product, zonder te denken vanuit de consument. Het is belangrijk dat de consument een antwoord kan vinden op de vraag ‘what’s in it for me?’. Eens hij hier het antwoord op vindt via jouw content, kom je terecht bij de ‘Sweet Spot’, welke het punt is waar je een overlap hebt tussen je eigen kennis en expertise en de passie, vraag of het probleem van de consument.

Op dit moment beschouwt de consument jouw content als waardevol voor hem. Wat zal leiden tot het realiseren van jouw beoogde doelen.

De volgende die aan het woord kwam was de bekende marketingman Dave Trott. Op zijn geheel eigen manier – met pen, papier en een overheadprojector – legde hij zijn visie uit op content marketing.

Zijn motto? ‘Simple is smart, complicated is stupid’

Volgens hem maken bedrijven hun communicatie en marketing té complex. Volgens hem moet je je boodschap zo formuleren dat een 11-jarige hem verstaat. Slaag je hier niet in, dan maak je het te moeilijk voor de consument.
Een tweede les die hij meegaf was dat je je moet proberen differentiëren. In lijn met alles te complex maken, vindt hij ook dat iedereen hetzelfde probeert te doen.

Om dit te schetsen met een simpel voorbeeld, kan je nagaan of je weet wie de 44e president van Amerika was? Weet je het niet? Vraag je dan af of je weet wie de eerste zwarte president van Amerika was. Exact. Obama is tweemaal het antwoord. Het verschil in vraagstelling, bewijst hier wat Trott bedoelt.

In de eerste vraag plaats je hem gewoon tussen alle andere presidenten, net zoals vele merken gelijkaardige dingen doen met een licht andere aanpak. Terwijl je er in het 2de voorbeeld met een andere blik naar kijkt. Dit is exact wat merken ook moeten proberen te doen om op te vallen en eruit te springen. Niet hetzelfde doen als al de rest, maar zich diferentiëren op een eigen unieke manier. Én laat dit nu net goed mogelijk zijn met content marketing.

Naast deze twee voorname sprekers zagen we nog heel wat boeiende presentaties, maar met de belangrijke les van Dave Trott in het achterhoofd maken we hier een korte roundup van de belangrijkste insights en learnings.

  • Content marketing is een marathon en geen sprint:
    Ga niet voor snelle resultaten. Content marketing is een langetermijnverhaal.
  • Beperk je in aantal doelstellingen
  • Breng een uniek en authentiek verhaal
  • Onderscheid je van de rest, blijf niet op begane paden en kies je eigen weg
  • Wees consistent in je content & kanaal

Of om het met de woorden van Kris Dewitte te zeggen: ‘Less is more, ook voor contentmarketing! Niet de hoeveelheid maar de kwaliteit primeert’

Posted by Fairetail